مراقبت های بعد از لیفت ران

به گفته اکثر پزشکان یکی از مواردی که بسیاری از بیماران در اولین لحظه مراجعه جهت لیفت ران در رابطه با آن سوال میکنند مراقبت های بعد از لیفت ران می باشد. اما مشکل اصلی اینجا بود که هیچکدام از آنها اطلاعات حتی کمی را در رابطه با این موضوع نداشتند و به صورت مرتب و دسته بندی شده سوال نمی پرسیدند. در نتیجه با توجه به نیاز شما کاربران عزیز و گفته پزشکان محترم ما اطلاعات کامل و جامعی را گرد آورده ایم تا شما در رابطه با این پروسه و دوره نقاهت آن اطلاعات کلی و پیش زمینه ای را بدست آورید. بنابراین بعد از خواندن این مقاله می توانید سوالات مهم تر ، دقیقی تر و به صورت منظم تر از پزشک خود بپرسید تا قبل از پروسه به خوبی ماده شوید و ارتباط صحیحی با جراح برقرار نمایید. در نتیجه یک جراح خوب مانند دکتر پروین محمدی بهتر متوجه خواسته شما می شود.

مراقبت های بعد از لیفت ران_دکتر پروین محمدی

پل بین جراحی و مراقبت های بعد از لیفت ران

بعد از اینکه پروسه عمل به پایان می رسد شما را به یک اتاق مخصوص برای بعد از جراحی منتقل می کنند تا به طور کامل به هوش بیایید و اثر ماده بیهوشی از بدن شما خارج شود. بستگی به شرایط و مقدار آمادگی شما بعد از عمل جراحی دارد که اجازه رفتن به منزل را داشته باشید و یا نیاز باشد که تا فردا یک روز را در بیمارستان بستری شوید ؛ این موضوع با بررسی شرایط و علائم شما بعد از پروسه جراحی مشخص خواهد شد. بنابراین شما نیاز داری تا یک فرد را همراه خود داشته باشید تا شما را به منزل ببرد ؛ زیرا شما توانایی رانندگی کردن بعد از این عمل را نخواهید داشت.

همچنین قبل از اینکه به منزل بروید پزشک راهنمایی و دستورالعمل های لازم برای نگهداری از زخم ها را در دوره مراقبت های بعد از لیفت ران به شما می دهد. همچنین شما نیاز دارید که مقدار زیادی استراحت کنید و از انجام هر گونه تمرینات فعالیت های سنگین و پر فشار بپرهیزید ؛ البته تا زمانی که جراح به شما بگوید و بعد از آن می توانید بدون مشکل به فعالیت های عادی و ورزش مورد علاقه خود ادامه دهید. به مدت چند روز اول بعد از پروسه مقدار کمی درد و تورم ملایم طبیعی است و بعد از چند روز از بین خواهد رفت. همچنین بعد از گذشت یک هفته باید دوباره به پزشک مراجعه کنید تا بررسی را برروی روند مراقبت های بعد از لیفت بازو شما داشته باشند و مشاهده کنند که چه مقدار پیشرفت داشته اید. همچنین در صورتی که هر گونه ایرادی وجود داشته باشد و هر مشکلی رخ داده باشد که شما متوجه آن نشده باشید آن را با انجام معاینه تشخیص داده و بررسی و حل می نمایند.

زمان بندی گام به گام مراقبت های بعد از لیفت ران

به طور کلی اتفاقاتی که در دوره ریکاوری می افتد بستگی به فرد و نوع پروسه ای که داشته است دارد و می تواند در هر شخص متفاوت باشد. البته تفاوت های آنها بسیار جزئی و ریز بوده و برخی چیزها عمومی و کلی می باشند ، در نتیجه در ادامه به یک برنامه ریزی زمان بندی شده به صورت هفته به هفته برای دوره ریکاوری بعد از لیفت ران خواهیم پرداخت. این راهنما مرحله به مرحله به صورت زیر می باشد :

روز بعد از جراحی

جراحی لیفت ران با بیهوشی کامل انجام خواهد شد به همین دلیل انتظار عارضه های پس بیهوشی کامل یا عمومی را داشته باشید : احساس خستگی ، حالت تهوع و درد. بدانید که این احساس کاملا طبیعی است و می تواند تا 3 ساعت بعد از به هوش آمدن شما همچنان ادامه داشته باشد. ران های شما در بانداژ پیچیده می شود و ممکن است لباس فشرده سازی خاصی به شما داده شود. درن یا محفظه هایی برای تخلیه ترشحات ناحیه های برش در زیر پوست شما قرار داده می شود.
بعد از جراحی حتما نیاز به یک همراه دارید که شما را به خانه رسانده و بقیه روز را در کنار شما بماند چرا که راه رفتن عادی هم در این موقعیت برای شما دشوار و دردناک خواهد بود ، چه برسد به رانندگی.

هر چند استراحت و ریلکس کردن بخش مهمی از روند ریکاوری محسوب می شود ، اما فراموش نکنید که حتما برای اینکه جریان خون بدن در پاهایتان را بالا ببرید هر از چند گاهی بلند شده و در خانه کمی راه بروید.

2 الی 3 روز بعد از جراحی

در این روزها ورم و کبودی ناشی از عمل در بدنتان مخشص تر خواهد شد. همچنان باید لباس فشرده ساز خود را به تن داشته باشید و مطابق با دستور پزشک بانداژ خود را عوض کنید.

مهم ترین نکته برای این روزهای ابتدایی این است که تحرک خود را به حداقل ترین حالت ممکن برسانید تا جای برش های شما زودتر بهبود یابند. ران ها در هر حرکت بدن درگیر هستند و کوچک ترین حرکت شما می تواند این اندام را هم حرکت دهد. پس انجام کارهای خود را به بعد موکول کرده و روی استراحت کردن فوکوس کنید.

هفته اول این دوره

به طور کلی در هر پروسه ای اوایل دوره ریکاوری می تواند سخت ترین دوران باشد و این موضوع درباره مراقبت های بعد از لیفت ران نیز صدق می کند. مستقیما بعد از جراحی شما مقداری درد و ناراحتی را به همراه مقدار کمی از تورم در ناحیه ران تجربه خواهید کرد. معمولا پزشک در صورت نیاز داروهای مسکنی را برای شما تجویز میکند تا به شما برای کنترل درد کمک نماید. در غیر این صورت شما می توانید از داروهای بدون نیاز به تجویز استفاده نمایید که البته مصرف آنها نیز باید در صورت نیاز شدید و تحت نظر و تایید پزشک باشد. همچنین نیاز است گن های مخصوص بپوشید تا تورم را کاهش دهید و از بافت ران حمایت کنید. یکی از موارد مهم در دوره نقاهت این است که شما باید تا می توانید استراحت کنید و پا های خود را تا حد امکان بالا نگهدارید تا تورم را به حداقل برسانید. همچنین همانطور که می دانید باید در پایان این دوره برای فالو آپ به پزشک خود مراجعه نمایید تا شرایط شما تحت بررسی قرار گیرد.

مراقبت های بعد از لیفت ران - دکتر پروین محمدی

هفته دوم دوره نقاهت

در دومین هفته از مراقبت های بعد از لیفت ران درد و تورم شروع به از بین رفتن در شما می کنند ، اما همواره مقدار بسیار کمی ناراحتی را تا پایان این دوره زمانی تجربه خواهید کرد. همچنین باید به استفاده از گن مخصوصی که برای شما تجویز شده است ادامه دهید. ضمنا زخم های شما بهبود پیدا می کنند ، البته همچنان مقداری قرمزی ، تورم و احساس سوزش در آنه خواهد بود. لازم به ذکر است در این دوره زمانی از دوره نقاهت بعد از لیفت ران شما می توانید فعالیت های سبک مانند قدم زدن کوتاه و یک سری فعالیت های سبک روزمره را آغاز نمایید.

هفته سوم تا چهارم مراقبت های بعد از جراحی ران

درد و تورم شما در ای هفته ها نیز رو به کاهش می روند ، اما امکان دارد هنوز کامل از بین نرفته باشند. همچنین همواره ران های شما به حمایت گن های مخصوص نیاز دارند. بنابراین باید از آنها طبق دستور پزشک استفاده کنید. زخم های شما به انتهای پروسه بهبود خود میرسند و نشانه آن احساس خارش در آنها می باشد. همچنین می توانید همواره به فعالیت های سبک خود که در هفته گذشته آغاز کرده بودید ادامه دهید ؛ البته نباید هیچ فعالیت دردناکی داشته باشید که به شما آسیب بزند.

هفته پنجم و ششم مراقبت های بعد از لیفت ران

در این زمان درد و ورم شما یا کاملا از بین رفته و یا به حداقل مقدار ممکن رسیده اند. همچنین همواره نیاز به گن خواهید داشت و زخم های جراحی با گذشت زمان بهتر و بهتر خواهند شد ، اما همچنان احساس خارش را در آنها خواهید داشت.

هفته هفتم و هشتم

به طور کلی اکثر شرایط مانند دو هفته قبل خواهد بود ، اما همه آنها مقداری کاهش خواهند داشت در صورتی که هنوز درد و تورم داشته باشید در این هفته ها باز هم به کمتر شدن ادامه خواهد داد. زخم ها همواره شرایط هفته قبل را دارند. در هفته های هفتم و هشتم مراقبت های بعد از لیفت ران نیز شما همچنان باید از گن مخصوص خود استفاده کنید تا بعد از ریکاوری به بهترین نتیجه ممکن برسید. پزشک در این دوره به شما اجازه می دهد تا اکثر فعالیت ها و به نوعی همه آنها را دوباره از سر بگیرید ، اما همواره نیاز است که از فعالیت های خیلی سنگین و پر فشار و تمرینات ورزشی به مدت 2 الی 4 هفته دیگر دوری نمایید.

هفته نهم الی دوازدهم

درد و تورم شما صد درصد تا این زمان از دوره ریکاوری از بین رفته است و دیگر خبری از آنها نخواهد بود. زخم های شما نیز تقریبا به طور کامل بهبود یافته اند و شما می توانید کم کم نتیجه نهایی جراحی را مشاهده نمایید. همچنین در این دوره زمانی ک هفته های نهایی مراقبت های بعد از لیفت ران برای شما به حساب می آیند می توانید هرگونه فعالیت ، ورزش و تمرینی را که مدنظر دارید انجام دهید و برای انجام هیچ موردی محدودیت نخواهید داشت.

درد جراحی :

درد بعد از جراحی اجتناب ناپذیر است ، اگرچه میزان این درد برای هر فردی متفاوت است. با از بین رفتن اثرات بیهوشی عمومی، احتمالاً در چند روز اول پس از جراحی بیشترین درد را احساس خواهید کرد اما درد طاقت فرسا و غیر قابل تحملی نیست به همین منظور برای کنترل درد در خانه و در دوره ریکاوری ، پزشک داروهای ضد درد و مسکن خوراکی را برای زیباجو تجویز می کند .

علاوه بر این ، موارد زیر می تواند به کاهش تجربه درد شما کمک کند:

• استراحت : از محل کار خود مرخصی بگیرید و به خودتان اجازه دهید تا حد امکان استراحت کنید، به خصوص در دو هفته اول. از یکی از عزیزان یا دوستان نزدیک خود بخواهید در این مدت به در انجام کارهای شخصی به شما کمک کند.
  • بدن خود را هیدراته نگه دارید : نوشیدن مایعات زیاد هم به کاهش درد شما کمک خواهد کرد و هم احتمال بروز عارضه های دیگر را به حداقل می رساند : یبوست
  • کاملا منفعل نباشید : در حالی که باید از تحرک بیش از حد اجتناب شود، پیاده‌روی‌های کوتاه و آسان در اطراف خانه گردش خون را بهبود می‌بخشد که تسریع بهبودی و کاهش خطر لخته شدن خون را به همراه دارد.
امتیازدهی به مقاله